– Hvordan orienterer du deg i ukjent terreng? For å vite hvor du er og hvor du skal, er kart og kompass viktige hjelpemidler. Akkurat det samme gjelder for bruk av kundedata, forklarer Liv Anne Holst, markedssjef for Bisnode Norge: Vi trenger verktøy for å stake ut en retning og navigere i markedet.
Flere store selskaper har etablert en datadrevet strategi for å øke kundeforståelsen og kundeopplevelsen. Her er de beste tipsene fra Elkjøp, Storytel, Vipps og Nilfisk:
Elkjøp: Sikre en sømløs kundereise
Elkjøp er Nordens største elektrokjede. Selskapet er i spennende endring for å bli mer datadrevet. Det handler om deres strategi, hvilke steg de tar på veien – og hvilke resultater det gir. Målet med den digitale transformasjonen har vært å sikre en sømløs kundereise, der både CRM og kundedata har vært viktige nøkkelressurser i implementering og utrulling av SAP Marketing Cloud. Elkjøp har høstet de lavthengende fruktene, og etablert gode prosesser for å ta i bruk data.
Therese Pettersen, Product Owner for Customer Life Cycle and Marketing, leder selskapet gjennom transformasjonen:
- Flytt fokus fra produkt til kunden.
- Slutt å irritere kunden. Bli relevant.
- Vi må ikke være størst, men ledende.
- Tenk mer datadrevet og snakk om det. Det smitter i organisasjonen.
- Start med det enkle – hva vet du om kundene dine – og hvordan kan du bruke det?
Vipps: Alt handler om forenkling
Vipps har 3,8 millioner brukere, og en klar misjon: Alltid fokusere på å gjøre hverdagsutfordringer enklere for flest mulig. Alt handler om forenkling.
«Outsmart instead of outrun» er ambisjonen i Vipps. Dette er et av prinsippene for vekst, og påvirker produktutvikling i organisasjonen. Nylig lanserte Vipps muligheten til å sende en pengegave, forhåndsinnstilt på tiden den skal sendes – en enklere måte å gi konfirmasjonsgaver på.
Hanne Norstrøm Ness, markedssjef i Vipps:
- Bruk data tidlig i produktutviklingen for å avdekke behov.
- Bruk innsikt fra kundesupport til å utvikle bedre produkter og øke kundeopplevelsen.
- La prosessen gå i loop: Avdekke, utvikle, teste, bygge produkt, lansere og erfare.
- Test alltid før du bygger produktet ferdig – kvalitetssikre prosessen med kundeinnsikt.
- Velg ut én del av et stort scope for å videreutvikle et produkt eller tjeneste.
Storytel: Data gir gode historier for kundene
Vekst gjennom bruk av datadrevet markedsføring, A/B-testing og anvendelse av verdifull innsikt står på agendaen i Storytel.
Josefin Gullbrandsson, Global Digital Growth Manager & Experimentation Lead, jobber med eksperimentering, vekst og smidig markedsføring i Storytel, og fokuserer for tiden på å bygge og utvide den globale eksperimentmotoren i organisasjonen:
- Testing og eksperimentering betyr alt!
- Ikke glem hvem du lanserer produktet for.
- Be kundene om feedback.
- Bruk intensjon og ideer sammen med faktiske data: Test den faktiske atferden før lansering.
- Bygg et eksperimenteringsprogram for å teste og erfare.
Les mer om:Dette må du vite om kundene dine
Nilfisk: Sørg for at alle er på samme reise
I Nilfisk er innsamling av data, struktur, analyse og utnyttelse av kundedata en avgjørende ingrediens i strategien. Det handler like mye om å kjenne kundene sine, som å kjenne egen virksomhet.
Det tradisjonsrike selskapet har vært gjennom en stor endring for å tilpasse seg dagens marked og digitale kundereiser.
Tal-Anna Szlenski, Project Manager & Content Strategist, Europe & Pacific:
- Få den rette kompetansen ombord i organisasjonen.
- Sørg for at alle er involvert og med på den samme reisen.
- Sett tydelige mål for hva du ønsker å oppnå med bruk av data.
- Strukturer alle dataene dine – du sitter kanskje allerede på gull.
- Avklar behov for verktøy og systemer.
Ønsker du mer inspirasjon og faglig påfyll?
Bli med på Unleaeshed - vårt neste webinar for Bisnode Skandinavia:
- Hvordan bruke data i uvanlige tider?
- Hvilke trender er under utvikling og hvordan kan du nyttiggjøre deg av disse i din egen hverdag?
- Hvordan lede i en digital verden som endrer seg raskt?