Sjekkliste: 10 gode grunner for å kredittsjekke
Vi har laget en sjekkliste med 10 gode grunner for å kredittsjekke. Her har vi listet fem av grunnene. Du kan laste ned hele 10-punkts sjekklisten her.
1. Kredittsjekk hver gang du gir kreditt – ikke vent til du har opplevd et tap.
Med de verktøyene Bisnode har i dag er det lett å minimalisere tap. Start med systematisk kredittsjekk av kundene FØR du går på et tap.
2. Kredittsjekk lønner seg: Ett eneste tap tilsvarer 20 ekstra salg.
Selger du på kreditt for 10.000 kroner og ikke får inn pengene (ofte pga. manglende kredittsjekk) og driftsmarginen er 5 prosent, må du ha 20 ekstra salg for å tjene inn dette ene tapet. Dette kan gå på likviditeten løs.

3. Kredittsjekk gamle, «gode» kunder. 80 % av tapene kommer fra disse.
Det er derfor ingen grunn til å la denne gruppen slippe kredittsjekk.
Les også: Er dine kunder kredittverdige? Ta en kredittsjekk og unngå tap
4. Kredittsjekk nyetablerte bedrifter: 4 av 10 er konkurs etter 3 år.
En ny spennende kunde (som du har hørt gjør det bra) trenger vel ikke å kredittsjekkes? Tvert imot! Mange selskaper sliter i de første årene etter oppstart.
5. Noen av dine kunder er i ferd med å gå konkurs. Vil du vite hvem?
Med Bisnodes AAA-ratingsystem kan vi forutsi hvem som er i ferd med å gå over ende. Hele 81 prosent av de som går konkurs hadde en ikke-kredittverdig rating allerede ett år før konkurs. På konkurstidspunktet er det 93 prosent som er ratet ikke-kredittverdig.